Metod

Projektet Stöd i studier bygger på metoden Supported Education. Vi arbetar efter tolv stödpunkter för att stärka deltagaren.

Supported education är en metod som syftar till att ge personer med psykisk funktionsnedsättning stöd att lyckas med en utbildning. Grundtanken är att behandlingen och träningen ska ske i samhället istället för att vara begränsad till rehabilitering på psykiatriska enheter.

Stödpunkter

Inom Stöd i studier arbetar vi efter tolv stödpunkter:

  • Stötta individen att ansöka till utbildning och studiemedel/försörjning.
  • Utökad tid för examinationer.
  • Anpassning och flexibilitet vid examination, tentor och skolarbeten.
  • Möjlighet att göra om kursmoment och tillgång till tekniska hjälpmedel.
  • Anpassad studieplats.
  • Stöd i syfte att kunna gå utbildningen på samma villkor som övriga studenter.
  • Öka tryggheten för individen vid möten med utbildningsenheten – både innan, under och efter studietiden.
  • Öka chanserna för att lyckas med studierna genom att minimera riskerna för negativa situationer.
  • Träna kognitiva funktioner och tidsuppfattning.
  • Öva på studieteknik.
  • Stöttning när målet uppnåtts och utbildningen är slutförd.
  • Anpassning av ämneskurser.

Grundantaganden och förhållningssätt

Det finns tre grundantaganden och förhållningsätt för metoden Supported Education.

  1. En psykiatrisk rehabilitering där fokus ligger på att utveckla förmågor hos individen och att erbjuda stöttning. Stödet bör inte utvecklas till en terapeutisk relation med individen, fokus ska istället vara att ge ett individuellt och professionellt studiestöd.
  2. Metoden innebär ett klient- och individanpassat förhållningsätt. Det betyder att respekt för individen och hens upplevelser är grundläggande för att nå kapacitet och välbefinnande.
  3. Att människor förändras och utvecklas genom att lära sig i sociala situationer och sammanhang. Metoden poängterar vikten av den omgivande miljön som individen befinner sig i.

Källa: Borg, Liljeholm & Bengs, 2013. Studieinriktad rehabilitering – Supported Education ur tre perspektiv

 

15 mars 2017